Jenayah Ragut



Poster ini bertemakan jenayah ragut yang semakin berleluasa. Ragut membawa maksud menarik ( menyentak, mencabut ) secara paksa atau dengan kekuatan.
Kami menggunakan warna kontra iaitu gelap dan cerah sebagai latar belakang. Warna gelap digunakan untuk menunjukkan kekejaman peragut terhadap mangsanya. Hal ini disebabkan, kebanyakan kes ragut melibatkan kematian. Warna cerah pula digunakan untuk menegaskan isu ragut.
Angka 14 digunakan untuk melambangkan hukuman penjara selama 14 tahun yang dikenakan terhadap peragut. Selain itu, angka 14 juga memberi persoalan kepada masyarakat tentang keberkesanan hukuman tersebut dalam memberi kesedaran dan pengajaran. Angka 14 ini disamarkan kerana ingin menyatakan tentang kurangnya pengetahuan orang ramai terhadap hukuman ragut. Angka 14 digelapkan untuk memberi gambaran kepada masyarakat bahawa hukuman ini tidak memberi kesan kepada peragut.
Poster ini menggunakan tema 'bersama membanteras peragut'.Tulisan ini membawa maksud semua masyarakat tidak kira tua dan muda perlu bekerjasama dalam membanteras peragut.Selain itu, tulisan merupakan bahasa utama dalam berkomunikasi antara manusia, hitam membawa maksud kegelapan, jahat, dan tidak berharapan, tulisan "bersama membanteras peragut" dihitamkan adalah untuk menunjukkan manusia yang melakukan perbuatan sebegitu adalah manusia yang tidak bermoral dan hati busuk.
Kami memilih tema "bersama membanteras peragut" kerana kami ingin menegaskan bahawa tanggungjawab membanteras jenayah bukan hanya terletak pada pihak berkuasa tetapi juga kepada semua masyarakat.

39 comments:

RASUAH said...

sama2 la kite membanteras masalah ini..... semoga dgn poster yg kalian wt ni menimbulkan kesedaran pd msykt kt lua cne....

art students said...

toce laaa.....

Artstudent said...

bila nk ciap poster ini???xnmpk pon huraian yang atas..hmm..

boyan_rock said...

hmmm...knapa angka 14 tu tdk jelas?jika tdk mbaca penerangan tersebut~sy muugkin xdapat mlihat dimana letaknya angka 14 tersebut

art students said...

bkanlah....angka 14 di letakkan secara samar sbb mnunjukkan hukuman 14 tahun penjra tidak berkesan pada peragut.

legendaz46 said...

kenapa pilih tajuk 2??/knp plih title 2?

boyan_rock said...

tp angka tsbut tdak menonjol~
bleh ka pbaca lain mgesan nya~
sampai kah mesej kesan meragut adalah 14 thn kpd masyarakat?spatutnya angka tsbt ada pnegasan...

art students said...

yer...sbb 2 kami gnakan lampu putih untuk tonjolkan angka 14 2.

art students said...

legendaz46:kmi plih tjuk 2 sbb jnayah ragut skrang makin berleluasa..tmbhan lagi,hukuman yang dberikan tidak berkesan...jd,hukuman lain perlu diketengahkan..agar peragut akan sedar.

legendaz46 said...

owh btul ker?tpi ok la 2..

corn said...

aku knal la sape lagendaz46...udah2 la 2....

art students said...

kenapa?ada yang salah ker?

chect said...

emmmm...sokong tuk banteras jenayah ragut..poster x begitu mnonjol.mugkin gmbr boleh jelas n tidak terlalu suram walaupun temanya tragis..mungkin bagi pelajar arts kita tahu menilai nilainya.namun kita perlu fikir masyarakat luar untuk menilainya...

art students said...

salam chect.Terima ksh kerana sudi bg coment.Kritikan yang diberiakan akan kami perbetulkan nanti.Tq

dinoozo... said...

hukuman lebih tegas perlu dilaksanakan bg membendung gejala ini.Pihak kerajaan,NGO n ibubapa harus lebih peka dlm hal ini

Boysbe9 said...

angka 14 kurang jelas, hanya apabila dijelaskan baru dpt kesan angka 14 tu. Font yang digunakan kurang sesuai.

seres said...

rekabentuk poster boleh tahan. ok cuma perlu banyak pembaikan. kurang menarik. apakah alasan kalian menggunakan font san-serif untuk menonjolkan tema 'Bersama Membanteras Peragut' itu?
susun atur bersama membanteras tak berapa kena. cuba susunkan satu perkataan sebaris atau pun satu ayat sebaris. lagi satu. gambar apa tu? mcm ada gambar jamban ja aku tengok. atau pun gambar 14? apa itu 14? saya tak tahu. cuba bagi penjelasan dalam poster kalian. jangan anggap semua orang tahu apa itu 14. tak perlu terlalu tersirat.
kenapa cahaya datang dari arah kanan saya? lepas tu 'effect' cahaya yang terhasil seolah-olah cahaya laser, bergerak dalam garis lurus terus fokus pada perkataan peragut. kena ada logik kalau nak buat poster. kenapa highlight perkataan peragut sahaja? bukankah poster ini fungsinya memberikan maklumat tentang 'bersama membanteras peragut'? jadi patut di-highlight-kan semua lah.
gambar tangan yang meragut kelihatan terlalu gagah. apakah yang menjadi peragut semuanya gagah-gagah belaka? atau pun kebanyakan mereka itu cuma penagih dadah atau kutu rayau?
lagi satu. warna-warna yang digunakan boleh print guna laser printer? korang guna color apa? rgb or cmyk?
perlu banyak improvement. sori kalau aku komen cam siot. cuma dari kacamata seorang biasa.

Nazree said...

Jujur, aku rasa, poster nie masih perlu diperbaiki. Aku setuju dengan pendapat serez, "Tangan peragut tu nampak terlalu gagah". Sepatutnya poster ini untuk memberi kesedaran untuk orang ramai agar berhati-hati dengan gejala ragut dan bukannya untuk mempromosi peragut. Penggunaan warna latar belakang yang gelap kadang2 menyembunyikan mesej yang hendak disampaikan. Bagi aku, poster yang baik adalah poster yang mempunyai banyak ruang putih. Ini kerana mata manusia lebih cepat menangkap gambar yang prominent.. Walau apa pun, effort yang baik. Harap ko boleh teruskan usaha.. Usaha tu kan tangga kejayaan..

art students said...

Salam:menjawab pada soalan boysbe9:angka 14 bkan disamarkan secara tidak sengaja tpi sengaja disamarkan dalam poster kami.Disini kami mahu menegaskan bahawa hukuman penjara 14 tahun penjara yang dibuat tidak memberi kesan terhadap peragut.Kami telah jelaskan dalam huraian yang kami sediakan.

art students said...

Salam.menjawab pada soalan Nazree.Tangan peragut tu nampak terlalu gagah itu kami memberi gamabran keadaan sekarang bahawa jenayah ragut tetap berleluasa walau dengan hukuman yang diberikan dan menyebabkan ragut makin menjadi-jadi.Dan gambar tangan dalam poster ini melambangkan peragut tidak takut dengan hukuman yang diberikan menyebabkan peragut semakin berani.

seres said...

komen aku tak jawab jugak..

art students said...

Salam seres:maaf sebab xjwab lagi.Kami akn btulkan kritikan yang dberikan nanti.Tq kerana sudi memberi komen.

tomato karotz 09 said...

salam..
nice poster tp perlu diperbaiki ag...huruf 4 tu x brape clear r n nmpk cam something yg len.sori...usaha korang untuk menbanteras gejala ragut tu suatu amalan mulia tp sekarang orang x brape nk hiraukan sgt psl undang2 jnji duit masyuk...anyway,gd luck

chect said...

sbenrnya kempen nie bgas..tp kadang2 kita hanya akn lancarkan kampen nie bile isu nie panas je..bila da x hangat ramai y buat xtau je...ph2 bile terjadi lg br nk berkempen balik..sebenarnya benda cmnie kne selalu di ingati dan bukan hanya bersikap semantara.... :)

art students said...

salam tomato karotz09:dalam huraian kami telah jelaskan dlam blog kami bhawa angka 14 tu disamarkan kerana ingin mnunjukkan bahawa hukuman penjara selama 14 tahun tidak memberi keberkesanan.Dsebabkn hal itulah angka 14 itu disamarkan.

art students said...

Salam chect:ye,kami menyokong ape yang chect ckpkan 2.Ia perlu dtingkatkan lg dalam membanters jenayah ragut ini.

Anonymous said...

salam..

poster ni ok tetapi masih ada yang perlu diperbaiki... secara jujur kalau sy x baca peneranagan awak,mgkin saya xthu yg awak sdang membuat poster ragut.. pada pendapat saya poster ni kurang menyerlah disebabkan penggunaan warna yang terlalu samar.... apepun tahniah atas usaha awk mghasilkan blog ini. smoga usaha awk ini dapat memberi kesedaran kepda masyarakat..

art students said...

Salam:tq ya anonymous diatas komen dberikan.kmi akan perbaiki nanti.Tq.Dan sama2lah kita bnteras jenyah ragut ini.

Azamat Bagatov said...

poster ok cuma gunakan warna yang lebih cerah kalau nak design poster. i bet you all guna photoshop aight?

art students said...

hye:tq azamat 4 your cmnt.nnti kmi perbaiki klmhn kmi tu.

azjazmi_brutalgirlz said...

hmm...profile tentang ragut tu qiet ok...but still bleh tmbh maklumat g..n gmabar pder poster tu rsernyer kurang imppak...cm blur...n ader mo 14 tu pun mcm terlampau kabur..cuber soft kalor background n gmbar rgut tu impose jdi terng ckit mybe btter..try it

art students said...

salam:tq aziazmi 4 kmen k.kkurngn 2 akn kmi prbaiki nnti.tq

sayangi daku said...

apa maksud 14 tu??boleh beri penjelasan tak??

art students said...

Salam:Menjawab pada sayangi daku.Angka 14 tahun adalah hukuman penjara bagi jenayah ragut yang telah dilakukan.Huraian telah kami sediakan.Tq sudi komen.

naddya said...

agak2kan klu poster pertama 2 ditampal atau diiklnkan agak2 apa tanggapan masy terhadap poster 2? sy tgk pn sbb bc hurain dia sy mcm bler ttg poster ptm 2..apa2 pn ok la cm perbaik n gud luck

akok bu'ngo said...

pui!!! tjuk ganah tp gak blog hurm.....
xganah lasong....doh la buh gamba so jah..puok mu malah ni...

art students said...

Salam:mnjawab akok bunga:buka mata,buka hati knali dri sendri..Kalau tdak pandai komen blog jgn komen.Brilh komen scara intelektual.Poster kami ada 3 semuanya.Renung2kan.Tq


Nadya:Mungkin kami akan perbaiki lagi pada masa akan datang.Tq nadya.salam.

harirayapuasa said...

per ragut rumput.....

penganalisis jenayah said...

gd morning...lembu pn PERAGUT jgk,tp knp tidak dibanteras???

Post a Comment